Hazudok, mert nem is csak egy első volt az életemben, amikor egy lila* Renault Zoe vezettem.
Tesztvezetés a Renault Zoe-val
Egy gombon is múlt a szerelem
Mondom sorjában. Életemben először ültem teljesen elektromos autóban. Életemben először vezettem elektromos autót. Ekkor vezettem először automata váltós autót és először vezettem olyan autót, amiben nem csak tolatóradar, hanem tolatókamera is volt. (A következő autómban az automata váltóra és a tolatóradarra igényt tartok, illetve erősen remélem, hogy a következő autóm elektromos lesz.)
Szakbarbár autó tesztelőként annyit sikerült megállapítanom, hogy a Zoe halk, szexi és nagyon jó vezetni. Nem érzek semmi különbséget egy benzinmotorral hajtotthoz autóhoz képest. (Igen, ez egy bók volt tőlem.) Egészen pontosan a Dusterhez képest, mert én 17 éves koromban friss jogosítvánnyal egy Zsiguli vethettem bele magam a vezetés örömeibe. Ahhoz képest pedig szinte minden autó mennyeinek és csodálatosnak számít, ami mostanság gurul (gurult) ki egy kereskedésből. (Apró „de jó” volt, hogy az oldalsó tükröket ugyanolyan gombbal lehetett állítani a Zoe-ban, mint a Dusterben és nekem ettől végtelenül otthonos érzésem lett.)
Nagyon szerettem a Zoéban azt, hogy környezettudatos, nagyon 21. századi és előremutató. Az elektromos autó egyértelmű a jövő, amibe már most bele lehet kóstolni, már most belel lehet ülni.
300 km-es hatótáv!
A férjem született elektromos autó vezető, nekem viszont tanulnom kell, hogy ne időben, hanem km-ben mérjem a távolságokat. Benzines autónál ez úgy működik, hogyha az üzemanyag szint 3 egység alá csökken, akkor én enyhe pánikot produkálok és felkeresem a legközelebbi benzinkutat, a férjem pedig azonnal rávágja, hogy tankolás nélkül még hányszor tudnék elmenni Pestre meg vissza és a végén még mindig nem kongana a tank. Az elektromos autó használatához szerintem azt kell megtanulni (gondolkodásban ráállni), hogy hány km-re van delej az autóban és amikor üzemen kívül van az autó, hol tudom tölteni.
Számomra az is felfedezés volt, hogy milyen nagy (nem csak teljesítményben, de méretben is) az akkumulátor és hogy az ülések alatt helyezik el. (A Dusterhez képest egyáltalán nem tűnik fel, hogy az akkumulátor miatt kicsit magasabban ülünk az autóban.) Gyorsan magamra rángattam azt a tudást is, hogy az elektromos autókban lévő akkumulátoroknak köze sincs az első mobilok aksijához, amit tökig kellett meríteni és tökig kellett tölteni, különben szívás volt. Ezek az akkumulátorok 20-80 %-os töltöttségnél között működnek jól és bármikor rá lehet tölteni.
Persze, tele tank benzinnel messzebbre el lehet jutni, mint egy teljesen feltöltött aksival, ám az elektromos autó jelenleg nem is a családi nyaraláshoz tökéletes, hanem városi közlekedéshez, bejárni a városba dolgozni. Ebben az esetben a megtérülése a kedvezmények, az olcsóbb üzemanyag, az ingyenes parkolás és az olcsóbb szervízelési költség miatt egészen gyors és úgy tűnik, hogy a maradványértéke is kedvezően alakul. (Főleg most, hogy sokkal nagyobb a kereslet az elektromos autókra, mint amennyit a gyártáskapacitás bír.)
Remélem, hogy a családunkban hamarosan lesz** elektromos autó.
Lábjegyzetek:
*A férjem szerint padlizsán színű, a színválaszték szerint „Blueberry”, de férfiakkal színeken nem vitatkozunk.
**Az építkezésünk során a férjem folyamatosan fázisokról és amperekről magyarázott nekem. A téma iránti figyelmemet azzal tudta felkeleni, hogyha egyszerre akarom használni a mosógépet, a sütőt és a mosogatógépet, akkor muszáj számolni. A Zoe-nak intelligens a töltője, tehát ha más fogyasztók mennek, akkor kisebb áramot vesz fel, de ha rám hallgattok, akkor úgy tervezitek a ház elektromos hálózatát, hogy számoltok azzal, hogy a garázsban vagy az udvaron állni fog egy autó, amit konnektorba kell dugni.
Az élményért köszönet a Duna Autónak, hogy részt vehettem a Renault Elektromos Autó Túra szakmai napon.