Te letiltod vagy engedélyezed a reklámokat? Mennyi pénzt fizetnél 400-500 oldalnyi reklámért? Azt mondod, hogy egy fillért sem? Pedig kevés nőt ismerek, aki ellenáll egy vaskos Vogue-nak… És nem utolsó sorban az is kérdés, hogy a reklám engedélyezése lehet-e támogatás.
A minap kezembe került a szeptemberi amerikai Vogue, az év legvastagabb és legjobban várt divatbibliája. Majdnem olyan hosszú, mint a Háború és béke. Idén 820 oldalon jelent meg. Azt most hagyjuk, hogy Beyoncé-n kicsit megszaladt a retus, megszoktuk és az se ért váratlanul, hogy a főszerkesztői beköszönőig néhány reklámon át kell rágnom magam, de a számszerűsítése megdöbbentett: A 92. oldalra már elfáradtam, de még messze volt a tartalom. A 356. oldalra, ahol a főszerkesztői beköszöntő kezdődik – ami tulajdonképpen szintén reklám, hiszen arról mesél, mi és miért került a magazinba – egészen kifulladtam. Végül az 500. oldalon hagyott el az erőm. Addig elém került 4 oldalnyi tartalomjegyzék, 3 oldal impresszum, 3 oldal főszerkesztői levél, 3 oldal a közreműködők bemutatásáról és 474 oldalnyi reklám. Szeretem a reklámokat. Tetszik a kreativitásuk, a működésük és a hatásmechanizmusuk, de ilyen mértékben kiütnek, fárasztanak. A másik (értsd: szerkesztői-kiadói) oldalról azt is értem, hogy reklámok nélkül nincs “cirkusz”, nem jelenhetne meg a Vogue 800+ oldalon és – kimondom, nem leszek álszemérmes – a moksha.hu se tudna növekedni, fejlődni, egyre jobb lenni. A moksha.hu régóta több mint hobbi, már vállalkozás, de az a legjobb az egészben, hogy ugyanolyan szenvedéllyel és lelkesedéssel tudom írni, mint a legelején. “400 oldalnyi reklám” sohasem lesz a moksha.hu-n, de évek óta oldalanként 4 reklámmal találkozhatsz. Ha nincs bekapcsolva az az Adblock… Tudtad, hogy a reklámokat weboldalanként is engedélyezheted? Csak annyit kell tenned, hogy az Engedélyezve ezen az oldalon menüre kattintasz és onnantól megjelennek a reklámok, illetve az oldalsávban az Ajánló, ami a mai nappal indult újdonság, ahol válogatás találsz a legjobb cikkekből. Mondhatnám, hogy az Ajánló ez nem reklám, de ha lecsupaszítjuk, akkor igenis reklám, mégpedig önreklám, ettől függetlenül remélem, szeretni fogjátok és hasznosnak találjátok! Illetve úgy is gondolhattok a reklámok engedélyezésére – vagy a reklámok tiltásának megszüntetésére – a moksha.hu-n, hogy azzal támogatjátok az oldalt, amit szerettek. Én meg cserébe annyit ígérek, hogy sohasem lesz az oldal egy akciós szórólap.