Tóth-Kása Ottília készségfejlesztő foglalkoztatói elsősorban szórakoztatnak, nem mellesleg pedig szelíden tanítanak. Ügyesedni mulatságos! Tanulni kellemetlen, legalábbis a legtöbb felnőtt ember számára ez maradt meg az iskolapadban töltött évek nyomaként. Pedig a világ felfedezése izgalmas, ráadásul születésünk első pillanatától tanulunk. A gyerek minden információt magába szív, cseperedik magától, de vannak dolgok, ilyen a biciklizés, egyensúlyozás, a kanál és ceruza használat, a vágás, a hajtogatás, a színezés, a festés, a rajzolás, az öltözködés, amelyeket minél többet gyakorol, annál ügyesebb és magabiztosabb lesz. (Ráadásul ezek a finommotorikus képességek roppant fontosak.) A mozdulatok finomításáért és tökéletesítéséért egyetlen gyerek sem fog köröket rajzolni vagy több köbméter papírt felvágni, nekik izgalmas feladatok kellenek, problémák, amelyeket meg tudnak oldani,és sikerek, hogy újabb és újabb feladatokba vessék bele magukat. Szülőként, bármennyire is szeretném, nem vagyok annyira kreatív, hogy folyamatosan változatos ötletekkel álljak elő legyen szó fejlesztésről vagy egyszerűen a gyerek szórakoztatásáról. (Az ideális pedig az, ha játék közben fejleszthetem a gyerekemet.) A matricás és színező könyveket gyorsan kinőttük, így a legjobb időben találkoztunk Tóth-Kása Ottília foglalkoztató könyveivel. Tóth-Kása Ottília klinikai pszichológus készségfejlesztő foglalkoztatói olyan feladatokat tartalmaznak, amelyek kihívást jelentenek a gyerekeknek és megfelelnek az éppen aktuális szintű kézügyességüknek. A fejlesztések lényege a játékosság, a kényszer nélküli gyakorlás, amikor a gyerek maga kéri, hogy játszunk még, és a játék részese a szülő is, aki ott ül az asztalnál, felolvassa a feladatokat, versikéket. (A kisgyerek számára nagyon értékes, ha együtt játszhat a szüleivel és külön pont minden olyan játéknak, foglalkoztatónak, ami mellett a szülő se unja halálra magát. A tépős, firkálós, hajtogatós, vágós könyvek éppen ilyenek.)
A tépkedés, a firkálás, a hajtogatás, majd a vágás a gyerekek számára szórakozás, hiszen a sárkánynak lángnyelveket varázsolni, a csigának csigaházat vagy éppen a tányérra kell rajzolni egy tükörtojást. A foglalkoztatók erőssége, hogy a feladatok kreatívak, megmozgatják a gyerek fantáziáját, és miközben ügyesednek, kreativitásuk is szabadon szárnyalhat. A foglalkoztatókat már 2,5-3 éves gyerekek elkezdhetik használni és a gyerek tempójában végig lehet rajta menni, de 6-8 évesek is találnak izgalmas feladatokat a könyvekben. Nem kötelező, de érdemes betartani a foglalkoztató menetét, mert minden mozdulatsor az elnagyolttól indul, majd lesz egyre kisebb és tökéletesebb, ahogy ügyesedik, fejlődik a gyerkőc. A foglalkoztatók nem egy program részei, amelyet bizonyos idő alatt teljesíteni kell. Meg kell csinálni néhány feladatot, éppen annyit, amennyit a gyerek örömmel készít el, majd félre lehet tenni és néhány hét múlva újra elővenni. Célszerű figyelemmel követni, hogy melyik feladat ment könnyen és úgy befejezni a játékot, hogy a magabiztosan elvégzett oldalakból maradjon pár, hogy a következő alkalommal a “bemelegítés” sikerélményt hozzon. (A szülő feladata, hogy figyelje gyerekét, reakcióit. Szerencsére ez nem lehetetlen küldetés, általában a kedv és a lelkesedés megmutatja, mit érez a gyerek.) Tóth-Kása Ottília foglalkoztatóira – mert nem csak a fenti könyvei vannak, hanem tanulást segítő korongjai is – jellemző, hogy könnyen és egyszerűen használhatóak, könnyű elpakolni és elővenni. A Tépkedős-ragasztós foglalkozáshoz csak ragasztó kell, a Firkálós-rajzolóshoz színes ceruzák, a Hajtogatós-simítgatós foglalkozáshoz már adott a papír csak be kell a „műveket” ragasztani, a Vágós-nyíróshoz pedig olló kell és ragasztó, ráadásul ez utóbbi könyvet úgy szerkesztették, hogy jobb- és balkezesek egyaránt könnyedén használni tudják. (Mi egyszerűen családilag rajongunk ezekért a foglalkoztatókért.) A tépkedős, firkálós, hajtogatós és vágós könyvek tökéletes elfoglaltságot nyújtanak esős vasárnap délutánokra, de téli estéken ovi után is lekötik a gyerekeket. Ezeket a foglalkoztatókat bátran lehet ajándékozni is (szülinapra, névnapra, Mikulásra vagy karácsonyra) mert minden gyerek a maga tempója szerint tud haladni bennük, akkor is sikerélménye lesz, ha ügyesebb és akkor is, ha még ügyesednie kell. Szintén remek ajándék – főleg karácsonyra – a Zakatoló, amely az egész családnak elfoglaltságot ad. Lehet együtt vágni, ragasztani és felépíteni a terepasztalt. A foglalkoztatókra általában igaz, hogy a szülőnek nem kell semmit se megcsinálnia a gyerek helyett, a borítón a feladatokhoz megtalálható “súgók” elég segítséget adnak, ha a gyerek megakad, de a Zakatolónál lehet kivételt tenni, bár ott is inkább a gyerek dolgozzon, mint a szülő. Tóth-Kása Ottília weboldala: szorakoztatofoglalkoztato.hu>>>