Nem ismered és nem érted meg addig a mamád, amíg nem tudod a titkait, de akarsz-e annyira felnőtt lenni, hogy már ne óvjon a hallgatása? Wajdi Mouwad színdarabja, a Incendies alapján írta Denis Villeneuve és Valérie Beaugrand-Champagne az azonos című film forgatókönyvét. A magyar mozikba Felperzselt föld címmel kerül és egy rejtélyes történetbe ágyazva mutatja be a polgárháború borzalmait, az erőszak köreinek folyton felfakadó sebeit és a túlélési ösztön elképesztő erejét. Wajdi Mouwad 1968-ban Libanonban született. A polgárháború miatt nyolcévesen el kellett hagynia hazáját. Szüleivel Franciaországban telepedtek le, majd 1983-ban Montreal-ba utazott, ahol színészi diplomát szerzett a National Theatre School-ban. 1997-ben Littoral című darabjával jelentős sikereket aratott és hamarosan megírta a Rêves, az Incendies és a Forêts című színdarabokat. A Felperzselt föld-et (Incedies-t) 2005-ben mutatták be, majd számos nyelvre lefordították és több színházban azonnal műsorra tűzték. “Amikor először láttam Wajdi Mouwadi darabját – meséli Denis Villeneuve a film rendezője és forgatókönyvírója -, felkavart és lenyűgözött. A forgatókönyvet úgy írtam meg, mint egy klasszikus darabot: a bennem lévő képek inspiráltak az alkotásra. Az eredeti színdarabban is erős színpadképek voltak, de próbáltam ezeket a film nyelvére átültetni. Wajdi sokat segített, hogy megértsem a kulcsmomentumokat és amikor elkészült a forgatókönyv ötven oldalas változata, átküldtem neki, elolvasta és szabad kezet adott. Egyfajta kreatív barátság alakult ki kettőnk közt. A Felperzselt föld esetében figyelni kellett ara, hogy a realitásokhoz legyen közelebb, ne a melodrámához. Az eredeti darab inkább a vallási-mitologikus vonatkozásokat emelte ki, hogy a néző a darab végén katarzist éljen át. A film Jeanne és Simon utazását helyezi a középpontba. Fontos volt, hogy a forgatókönyv megőrizze ezt az egyensúlyt az általános mondanivaló és a napi politikai helyzet között. A nézők ugyan tisztában lehetnek a közel-keleti politika viszonyaival, de Nawal története nem egyedülálló. Ez a film az ő története, nem egy politikai allegória a telepesekről és a terroristákról. A közönségnek el kell fogadnia, hogy az élethelyzetek bonyolultak, nem lehet csak fekete-fehér színekkel leírni azokat.”
Amikor Lebel közjegyző (Rémy Girard) ismerteti a Kanadában élő Jeanne-nal (Melissa Désormeaux-Poulin) és Simonnal (Maxim Gaudette) anyjuk, Nawal Marvan (Lubna Azabal) végrendeletét, az ikrek megdöbbennek: egy-egy borítékot kell kézbesíteniük sosem látott családtagjaiknak Libanonba. Az egyiket rég halottnak hitt apjuknak, a másikat a testvérüknek, akinek létezéséről eddig nem is tudtak. Először csak Jeanne veszi komolyan a végrendeletet és indul anyja titkainak felkutatására Libanonba, de amikor megrázó és megdöbbentő részleteket tud meg édesanyja életéről segítségül hívja testvérét. Gyökereik feltárása közben rádöbbenek, hogy az a nő, aki világra hozta őket, milyen rendkívüli bátorsággal rendelkezett és milyen tragikus sors jutott neki osztályrészül a háborús összecsapások sújtotta Libanonban. Jeanne és Simon találkozása anyjuk múltjával, az önmagukkal való szembenézésre és megbékélésre kényszeríti a testvérpárt. Bár végrendeletében Nawal rettentő kegyetlen önmagával, a film végére helyére kerül minden apró részlet és gyerekei csak azért képesek a megbékélésre, mert az anyjuk is képes volt erre. A Felperzselt föld Nawal története, aki hiába vitt végbe hősi dolgokat, életét az anyaság és a gyerekei határozták meg. Fájdalmasan szép film arról, hogy a háború egy elmebeteg játék.