term ID:
parent cat ID:32
parent cat ID 1:
post ID:40418
category_32 #d3e60c

BIRDMAN, avagy a mellőzés meglepő ereje

Visszaugrás a navigációra
Az oldal cikkei bevezetőkkel:

BIRDMAN, avagy a mellőzés meglepő ereje

Myreille - Publikálva:

A négy Oscar-díjjal kitüntetett film ötletadó novellája Raymond Carver Kezdők című elbeszélése volt. Érdekességek a filmről és a könyvről.

birdman02

A film amerikai plakátja

A legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb operatőri munka mellett a legjobb forgatókönyvért járó Oscar-díjat is elnyerte Alejandro González Iñárritu Birdman, avagy a mellőzés meglepő ereje című filmje. A film ötletadó novellája Raymond Carver Kezdők című elbeszélése volt, amely magyarul is olvasható a szerzőnek a Magvető Kiadónál megjelent azonos című novelláskötetében. A forgatókönyvet Alejandro González Iñarrritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris és Armando Bo. jegyzi.
Raymond Carver Kezdők (Lelki nyomor és nyelvi gyönyörűség) - Fordította: Barabás András - Magvető

Raymond Carver Kezdők (Lelki nyomor és nyelvi gyönyörűség) – Fordította: Barabás András – Magvető Kiadó

A könyv, pontosabban az elbeszélés Az 1988-ban, fiatalon elhunyt író az amerikai irodalom ikonja, akinek a hatására egyaránt hivatkoznak kortárs szépírók és lektűrgyárosok. A Birdman alkotóit megihlető elbeszélést 1981-ben közölték először a What We Talk About When We Talk About Love (Miről beszélünk, amikor a szerelemről beszélünk?) című kötetben, mely az áttörést jelentette Carver számára: egy csapásra az irodalmi minimalizmus hírhozójává vált, „amerikai Csehovvá”, akinek életszagú történetei és zsigerekig ható mondatai elementáris hatást gyakorolnak olvasóira. A novella ezen a hosszabb címen lett ismert, a film készítői is így hivatkoznak rá, Carver halála után azonban, özvegye kérésére, a szerző által eredetileg adott Beginners (Kezdők) címen szokás emlegetni. Ezen a címen adta közzé a kötetet 2010-ben a Magvető Kiadó is – egy háromkötetes prózai életmű-sorozat első darabjaként.
birdman03

A film magyar plakátja

A film Sztárnak lenni nehéz. Kiöregedő sztárnak még nehezebb. De a legnehezebb annak, aki valaha sztár volt, és most újra vissza szeretne jutni a reflektorfénybe. A film főhőse, Riggan Thomson (Michael Keaton) valaha egy legendás képregényhőst alakított a mozikban – három részen át. Ám hiába szárnyalt akkor, azóta nem nagyon keresik, ő megöregedett, a szakma szélére sodródott, és most egyetlen utolsó rohammal próbálja visszahódítani magának a népszerűséget. Új, utolsó esélye a Broadwayra szólítja: egy színdarab írója, producere és persze főszereplője lesz. Ha tényleg lesz előadás. Ha ő még bírja erővel. A történet mindössze három nap alatt játszódik: ezalatt kell megküzdenie a családjával, a kollégáival, az ellenségeivel és a jóakaróival, a sorsával… és legfőképp a saját józan (?) eszével. A filmben az alkotók többször is tisztelegnek Carver előtt: a főszereplő Carver novellájából ír színdarabot, amelyet maga rendez meg a Broadway-n, és ő játssza a darab főszerepét is. Sőt, a nyitójelenetben Carver egyik verse hangzik el.

Visszaugrás a navigációhoz

Visszaugrás a navigációra