Tavasz, napsütés… elő a biciklivel, irány a bicikliút! Mielőtt a téli álom után őrült tekerésbe kezdesz, kell a villáskulcs is. Én is elővettem a biciklimet és elvittem Gáspár Tamás barátomhoz, aki remek szakember, hogy segítsen a tavaszi ellenőrzésben. Miközben a biciklim felfrissült – igen, a bringámat is nála vettem, Author és imádom – kigondoltuk, veletek is megosztjuk a legfontosabb tudnivalókat. A kerékpáron tavasszal néhány főelem átvizsgálása feltétlenül szükséges. Ezt minden elindulás előtt érdemes megejteni, ám egy téli pihenő után különös figyelemmel kell megtenni. Az átvizsgáláshoz a legegyszerűbb, ha fejre állítjuk a kerékpárt, így mindenhez hozzáférünk. Gumi Első dolog, hogy ellenőrizzük a gumikat. Ha a téli raktározáshoz nem engedtük le, akkor is mostanra szinte biztos, hogy leeresztettek. Teljesen vagy félpuhára. Minden bizonnyal a belsők teljesen jók, csak anyagukban engedtek egy keveset. A külsőt kell leellenőrizni, hogy az oldalán nincsenek-e repedések, sérülések. Egy keveset használt és még nem annyira kopott külső is elöregedhet, vagyis a napfény, a páratartalom-változás és a folyamatos nagy nyomás hatására kirepedezhet. Ha mindent rendben találunk, felfújhatjuk a gumikat. Kerék Második kötelezően ellenőrizendő, a kerekek állapota. Nyomkodjuk végig a küllőket (ahol keresztezik egymást), hogy mindegyik feszesen áll-e; nincs-e kitörve valamelyik vagy nem túl laza-e. Ha rendben van, pörgessük meg a kereket. Ha egyenesen fut (amit legegyszerűbben a fékpofánál tudunk ellenőrizni), akkor minden rendben van. Fék Ellenőrizzük a fékeket! Ha a fékkar meghúzásával a fék mindkét oldala bemozdul (a fékbetét a felnihez ér; illetőleg a féktárcsához, ha az van), a fékkar elengedésével egyenlő módon távolodnak el a felnitől, akkor ott is minden rendben. Ha nem mozog szépen, akkor minden bizonnyal a bowden rozsdásodott vagy koszolódott be a házba. Ez esetben (tekintettel arra, hogy igazán nem nagy tételről van szó), feltétlen új bowdent érdemes használni, a bowdenházba pedig egy kis olajat csepegetni. Ha a fék két oldala nem egyenlően mozdul vissza, a fék rugóerején kell állítani. Váltó és csavarok A váltót úgy ellenőrizhetjük, hogy egyik kezünkkel a hajtókart hajtjuk, a másikkal végigváltunk az összes fokozaton. Ez a bowden is be tud rozsdásodni; a váltórendszer még érzékenyebb, mint a fékrendszer. Végezetül nézzük meg, hogy minden csavar fixen van-e rögzítve: keréktengely csavarok, hajtómű csavarok, pedálok, stucni, kormány, nyeregcső.

Kék, mint a tavaszi ég... (Fotó: BrinGáspár)

Életem legjobb döntése volt, hogy rendes bringát vettem, előtte szenvedés volt a váltás és a hegymenet. (fotó: BrinGáspár)