Társadalomkritikának indult, mára a legnagyobb reklámfogás lett belőle. Warhol és a Campbell’s leveskonzervek. A MoMA legújabb ajándéktárgya Andy Warhol Campbell’s Tomato Soup sorozatának bögrésítése. A híres Warhol-féle Campbell’s leveskonzerv-nyomatok a New York-i MoMA tulajdonában vannak, így nem véletlen, hogy ez a bögre megjelent a múzeumbolt polcán.
Andy Warhol 1962 júliusában állította ki leveskonzerveit a Los Angeles-i Ferus Gallery-ben. A képek vegyes technikával, festéssel és szitanyomással készültek. Warhol tudatosan úgy helyezte el a képeket a galériában, ahogyan a szupermarketek kínálják a leveskonzerveket: rendezett, szép, egyenes sorokban, tartotta magát a termékelhelyezés írott és íratlan szabályaihoz. A pop-art jegyében alkotó Warhol provokációnak szánta a kiállítást, párhuzamba állította a műkereskedelmet az élelmiszer kereskedelemmel, a művészeti galériát a szupermarkettel. Az ész nélküli fogyasztás ellen tiltakozott azzal, hogy hétköznapi tárgyakat állított műveinek középpontjába. “Amerika azért fantasztikus – mondta Warhol -, mert a leggazdagabbak légyegében ugyanazt fogyasztják, mint a legszegényebbek.” Amúgy ő is nagy rajongója volt a Campbell’s termékeknek. „20 éve minden nap ugyanazt ebédelem” – nyilatkozta. A Campbell’s először nem lelkesedett Warhol konzerves alkotásai miatt, sőt, pert is fontolgatott a művész ellen, azonban amikor a képek iránt nagy volt az érdeklődés – az eredeti leveskonzervek 27 centbe kerültek, egy-egy festményt 100 dollárért kínáltak – győzött a józan ész és a marketing. A gyár végül odáig elment, hogy Warhol-tól képet rendelt – ez a híres Campbell’s Condensed Tomato Soup – és a paradicsomleves-variációiból címkét készített a konzervekre. Legutóbb éppen tavaly ősszel volt ilyen kampányuk, mert kiderült a Campbell’s paradicsomnak az a legnagyobb reklám, hogy Warhol képekre tette. A MoMA bögre belső oldalán Warhol egyik leghíresebb mondata olvasható: “Art is what you can get away with.” Vicces belegondolni, hogy egy (klasszikus csomagolású) Campbell’s paradicsomleves doboza maga a pop-art történelem és a világ legdizájnosabb tolltartója is lehet, miközben senkit sem érdekel, milyen ízű is az a konzerv paradicsomleves…