Keretek, amelyek nem bezárják, hanem szárnyra kapják a gyermeki fantáziát és kreativitást. Rajzolni jó! Rajzolni mindenki tud! Tóth-Kása Ottília készségfejlesztő foglalkoztatói, a tépkedős, firkálós, vágós könyvei mellett nagy kedvencünk még a rajzolós – képzeld el és rajzold le! – munkafüzetek, amelyben egy megkezdett képet kell befejezni, de ez olyan csekély korlátot jelent, hogy nálunk a kincses barlangban busz volt és a félelmetes busztól rémült meg a macska is. (Mit tegyünk, legjobban buszt szeret rajzolni a gyerekünk.) Ezeknek a könyveknek a “működése” egyszerű és bámulatos: illusztrátorok, grafikusok változatos stílusban megrajzolták egy-egy kép részletét és feltettek egy kérdést, amely alapján a gyerek befejezheti a képet vagy megoldhatják a fejtörőket. Mindenki tud rajzolni (Scolar) Elő a színes ceruzákkal és már kezdődhet is a móka! A megkezdett képek és óvodásoknak, kisiskolásoknak szóló feladatok felváltva követik egymást. A Mindenki tud rajzolni könyv képi világa színes és változatos. A gyerek különböző stílusokkal találkozik, de egyik sem giccses vagy bugyuta, és a gyerek mindegyikben magabiztosan boldogul. A sikerélmény pedig garantált, hiszen nincs rossz megoldás. Nem kell valaminek megfelelni, a kölyök fantáziája szabadon szárnyalhat. A munkafüzet (mert ez jobb szó rá, mint a könyv) szerzői, Barabás Zsófi és Moizer Zsuzsa a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő és pedagógia szakán végeztek. Kötetük a gyerekek “képi világát”, kézügyességét, rajzkészségét, íráskészségét, azaz finommotorikus képességeiket egyszerre fejleszti. Vekerdy Tamás így vélekedik a könyvről: “A nyárspolgár azt hiszi, hogy a művészet művelődési anyag. A többé-kevésbé normális ember tudja, hogy élmény, amely felveri az életörömet – így mondja valahogy Márai. Ellentétben a rajzórák tapasztalataival: Mindenki tud rajzolni. És aki nem tud, akkor fog tudni, ha örülni tud neki… Ez nem (csak) fejlesztőkönyv. Ez két ifjú művész műalkotása – ami továbbalkotásra csábít. Mert szép, mert jó nézni, mert követésre hív, ami fontos: ne maradj “a vonalon belül”! Ellenkezőleg! Lépj ki! A macska fekete szőre túllóg a vonalon? Az a jó! Attól lesz: szőr! (Ahogy a művészet a szabadságtól lesz művészet…)” Mindenki tud rajzolni>>>
Irkafirka (General Press Kiadó) Rajzold tovább a képeket! Eddig hat Irkafirka könyv jelent meg, amelyet a hamburgi a Hochschule für Angewandte Wissenschaften (Alkalmazott Tudományok Főiskolája) illusztrátorai állítottak össze. Minden megkezdett rajz karakteres és átütő, a gyerekkönyvek hangulatát idézi, és mindegyikhez tartozik egy-egy kérdés is, ami terelgeti a gyerek fantáziáját: Mi bújik ki a tojásból? Kik járkálták össze sáros lábbal a konyhát? De az is megesik, hogy a nagy egérvadászatban összekeveredtek a macskák árnyékai. Segítesz megtalálni nekik a sajátjukat? Vagy az útvesztőből kell kitalálni, vagy óriási dugót rajzolni a két A/4-es oldalra. Az Irkafirka sorozat munkafüzetei (mert tulajdonképpen azok) olyan üres felületeket adnak a gyerekeknek, amelyeket saját kedvükre tölthetnek ki. A keretek, amelyeket kijelölnek, nem megfojtják a gyerekek kreativitását, hanem felpiszkálják és ösztönzik. Irkafirka>>> Képmutatás lenne tagadni, hogy a Mindenki tud rajzolni és az Irkafirka munkafüzetek nagyon hasonlóak. Persze, egy-egy kötet terjedelme között van különbség és a rajzok is mások, de a feladattípusok hasonlóak. (És mindkettő nagyon jó.) Talán úgy lehet különbséget tenni, hogy az Irkafirka kisebbeknek (3-4 éveseknek), míg a Mindenki tud rajzolni inkább nagyobbaknak (4-5 éveseknek) érdemes elkezdeni, de azok a nagyobbak 6-10 évesek, akik először találkoznak ilyen munkafüzettel, örömüket fogják lelni mindkét könyvben. Kisebbeknek mindenképpen kell a szülői támogatás – valakinek el kell olvasni a kérdést -, nagyobbaknak önálló elfoglaltságot is jelenthet, csak az a lényeg, hogy a gyerekek boldogan és élvezettel rajzoljanak, színezzenek, alkossanak, remekül szórakozzanak.